perjantai 28. elokuuta 2009

Tekijänoikeuksista - Olen kerjäläinen smokkitakissa



...Vicente Marquezista jaloine tavoitteineen julkaisutoiminnan tiimoilta, että minulle maksettaisiin tekijänoikeuksista: tämä vaikuttaa minusta erinomaiselta ajatukselta! Totuuden nimessä minun on kuitenkin sanottava yksi asia: en ole milloinkaan vaatinut sellaisia oikeuksia. Olen kirjoittanut yli 70 teosta... (aploodit) Sormet käsissäni, kuten voitte nähdä, ovat lähes täydellisesti tuhoutuneet; ja tulen jatkamaan kirjojen kirjoittamista ja sinä päivänä kun sormistani ei ole enää kirjoittamaan niin paljon näppäimistöllä, tulen käyttämään varpaitani näppäilyyn. (aploodit)

Tänään, nyt ja ikuisesti rakkaat toverit, minä kieltäydyn, olen kieltäytynyt ja tulen ikuisesti kieltäytymään kaikista tekijänoikeuksista (tekijänpalkkioista) - haluan ainoastaan, että näitä kirjoja myytäisiin halvalla, niin että ne olisivat köyhien saatavilla, kaikkien niiden saatavilla, jotka kärsivät ja valittavat... (aploodit) niin että kaikkein epäonnisimmat kansalaiset kykenisivät hankkimaan näitä kirjoja niillä muutamalla pesolla, jotka heillä on taskussaan... ja siinä kaikki.

Todellisuudessa ja totuudessa minulla ei ole mitään osinkoja; en kaipaa mitään vastineeksi kirjoistani. Se, joka haluaa julkaista ne, voi tehdä niin koko tämän kärsivän ihmiskunnan hyödyksi... (aploodit)

Toverit. En ole vaatinut enkä suunnittele koskaan vaativani mitään palkkaa. El Salvadorin tasavallassa Mestari Garggha Kuichinesille ja minun merkityksettömälle henkilölleni, joka ei ole minkään arvoinen - no, en antaisi itselleni pesoakaan - on osoitettu palkka! Todellisuudessa ja totuudessa en kuitenkaan halua palkkaa. Olen kerjäläinen smokissa ja elän yleisön hyväntekeväisyyden varassa. (aploodit)

Ainut asia, joka kiinnostaa minua, on näiden opetusten toimittaminen kaikkiin maailman kolkkiin tekemättä erotusta rodun, sukupuolen, uskontunnustuksen, yhteiskuntaluokan tai ihonvärin perusteella. Ottakoon koko ihmiskunta vastaan tämän opetuksen... ja siinä kaikki! (aploodit)

Ikuista rauhaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti